Military
Royal International Air Tattoo 2018
  2 sierpnia 2018

RIAT 2018 oznaczał obchody 100-lecia Królewskich Sił Powietrznych, z rekordową liczbą 185 000 odwiedzających, w pięknej okolicy, podziwiając udział nie mniej niż 300 samolotów, wysłanych przez 43 różne Siły Powietrzne reprezentujące 30 narodów, z które 121 wykonywało pokazy w locie przez 7 godzin dziennie.

Organizatorzy Royal International Air Tattoo obiecali odwiedzającym, że letnie pokazy lotnicze będą niezapomniane. Niestety pogoda, która była idealna na długie tygodnie przed pokazem, zdradziła RIAT właśnie w dniu angielskiej parady na niebie, zmuszając do nagłej zmiany planowanych operacji i anulowania wszystkich uroczystych przelotów. Z jednej strony główną atrakcją pokazu były Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych, ale inne siły powietrzne w Fairford również zaprezentowały się znakomicie.

Stuletni program lotów był intensywny, a pokazy w powietrzu były imponujące. Spośród wielu spektakularnych spektakli warto wspomnieć o locie w formacji diamentowej dziewięciu Eurofighter Typhoon FGR4 i symulacji bitwy powietrznej pierwszej wojny światowej w wykonaniu bardzo starych i powolnych dwupłatowców z okolic 1900 roku. Dakota przybywająca do Fairford w środę, 11 lipca, po transatlantyckim locie o długości 4000 mil czy samoloty General Guardian General Atomics MQ-9B były „gwiazdami” wśród licznych samolotów RAF na wystawie statycznej.

Włoskie Siły Powietrzne dołączyły do ​​pokazu lotniczego ze wspaniałym Frecce Tricolori, który jak zawsze zachwycił publiczność, trzema samolotami z jednostki testowej w Pratica di Mare: C27J Spartan, M-346A i Eurofighter EF-2000. Na wystawie statycznej zaprezentowały śmigłowiec HH-139A i HH-101 należący do 15. Skrzydła w Cervii; dwa Eurofightery EF-2000 z 18. Eskadry przybyły z Trapani-Birgi na Sycylii, bazy 37. Skrzydła; Tornado IDS z 6. Skrzydła z Ghedi i C-27J z 46. Bazy Lotniczej w Pizie.

RIAT 2018 był okazją do debiutu USAF F-35 Heritage Team, który wykonał spektakularne manewry, podczas gdy w na wystawie statycznej królował Boeing E-6B Mercury z US Navy wystawiony obok Boeinga P8- Posejdon. Z drugiej strony, Kanada wystawiła swoje myśliwce McDonnell Douglas CF-18 z 3. Skrzydła Królewskich Kanadyjskich Sił Powietrznych z nowym niebiesko-białym malowaniem na 2019 rok, a Ukraina zaprezentowała piękny Sukhoi Su-27UB z Ukraińskich Sił Powietrznych. Swiss Air Force przywiózł ze sobą samolot szkoleniowy Pilatus PC-7, zespół PC-7 oraz F/A-18 Solo Display Team.

Wiele samolotów transportowych średniego i długiego zasięgu, w tym te z trzech krajów rzadko spotykanych w Europie: C-130 Jordańskich Sił Powietrznych, ręcznie malowany pakistański „kolor specjalny” i Oman w specjalnej liberyjskiej farbie pustynnej.

Obok Airbus A400M w służbie RAF, Luftwaffe i Ejercito del Aire, wszyscy obecni w Fairford, byli zainteresowani eleganckim dwusilnikowym samolotem transportowym Kawasaki C-2, a także taktycznym samolotem transportowym Embraer KC-390, który pozostał w Fairford aż do wystawy w Farnborough.

Ten ostatni, napędzany przez dwa Aero Engines V2500, to pośrednia konstrukcja między C-130 / C-160 i A400M. Japoński samolot natomias, o długości 44 metrów, napędzany jest dwoma bardzo niezawodnymi silnikami General Electric CF6, a do służby z JASDF wejdzie w około sześćdziesięciu modelach, w tym w wersjach zbrojnych i ELINT.

Nie ma wątpliwości, że RIAT 2018 to świetne wydarzenie. Mam nadzieję, że kolejna edycja, w 2019 roku, będzie równie ekscytująca.

Zdjęcia: Franco Gualdoni, Gianluca Storti