Wyszukaj

  • Menu
  • Fotoreportaże
  • Video
  • Aktualności
  • Publikacje
  • Wyszukaj
  • Portfolio
  • Redakcja
  • Język: Polski
    • Polski Polski
    • English English
  • Strona główna
  • Fotoreportaże
  • Aktualności
  • Video
  • Portfolio
  • Publikacje
  • Redakcja
Wojskowe
Berlin ILA AirShow 2018
  5 maja 2018
Filip Modrzejewski

Końcówka kwietnia 2018 zebrała rzesze miłośników lotnictwa i osób z branży na lotnisku Berlin Schoenefeld SXF, gdzie odbywały się, już po raz kolejny, jedne z największych targów lotniczych w tej części Europy – Berlin ILA AirShow. Ta ogromna impreza już na stałe wpisała się kalendarz prestiżowych wydarzeń oraz prezentacji nowych konstrukcji.

Lotnictwo wojskowe

Nie inaczej było także teraz – ILA utrzymała swój wysoki poziom i zaprezentowała się z jak najlepszej strony. Najliczniej reprezentowane było lotnictwo wojskowe, z niemieckimi i amerykańskimi statkami powietrznymi w największej liczbie. Gdy mowa o Niemieckich Siłach Zbrojnych, widzowie mogli zapoznać się na wystawie statycznej zarówno z samolotami Sił Powietrznych jak Panavia Tornado czy Eurofighter Typhoon, śmigłowcami Wojsk Lądowych jak NH90, CH-53 lub najnowszy H145M przeznaczony dla Wojsk Specjalnych. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także maszyny Marynarki Wojennej jak Westland Lynx czy samolot do zwalczania łodzi podwodnych P-3C Orion. Warto wspomnieć także o znakomitym i dość niecodziennym pokazie dynamicznym Luftwaffe, czyli tankowaniu w powietrzu przez samolot A310MRTT oraz symulowanej misji Combat Search and Rescue. Muszę przyznać, że misja CSAR naprawdę robiła ogromne wrażenie, a jednoczesna współpraca kilkunastu śmigłowców i samolotów, wraz z zespołem naziemnym robiła imponujące wrażenie i potwierdzała hasło „No one is left behind” („Nikt nie jest pozostawiony sam”).

Bardzo bogato reprezentowane były także lotnictwo USA – bogata wystawa statyczna, wliczając w to śmigłowce OV-22 Osprey z Wojsk Specjalnych czy myśliwce F-35 wzbudzała niemałe zainteresowanie. Warto wspomnieć też o dynamicznym pokazie F-35 „Heritage Demo Flight”, który na swój pokaz przyleciał aż z bazy lotniczej Luke AFB. Podczas tej edycji ILA premierę miał najnowszy śmigłowiec dla United States Marine Corps – Sikorsky CH-53K, czyli ulepszony model poprzednika, który otwiera nowe możliwość dla wojsk USA, a w powietrzu prezentuje się naprawdę imponująco. Mówiąc o wojskowych ciekawostkach nie można też pominąć samolotów rozpoznawanie morskiego z Japońskich Samodzielnych Sił Obronnych – Kawasaki P1, który jest dość „egzotyczna” maszyną w Europie, a na ILA prezentował się zarówno na statyce, jak i w pokazie dynamicznym. Z Geilenkirchen (Niemcy) prezentowany był samolot wczesnego ostrzegania E-3A AWACS w barwach tygrysich, a z Polski można było zobaczyć także myśliwce MiG-29, które w drodze z ćwiczeń Frisian Flag 2018 zatrzymały się także na ILA.

Lotnictwo cywilne

Oczywiście ILA to nie tylko lotnictwo wojskowe, ale także cywilne – tutaj bez wyjątku królował samolot AN-225 Mrija, który do tej pory nie był prezentowany na pokazach w Berlinie. Trzeba przyznać, że rozmiary tego samolotu robią wrażenie – Hercules, który jest dużym i przestronnym samolotem wygląda przy nim jak zabawka. Konsorcjum Airbus Group zaprezentowało, klasycznie, swoje samoloty szerokokadłubowe – Airbus A380-800 Emirates, który jest najliczniejszym użytkownikiem tego samolotu oraz A350-1000XWB w najdłuższej wersji. Dodatkowo można było zobaczyć, który wykorzystywany jest w najnowszym programie Airbusa do badania przepływów laminarnych i turbulentnych, czyli A340 BLADE oraz rzadko spotykany na pokazach Airbus Beluga. Mówiąc o tak dużych maszynach warto wspomnieć także o Boeingu, który zaprezentował w weekend samolot B747-800 w barwach Lufthansy.

Jetlinery nie były jedynymi przedstawicielami lotnictwa cywilnego – na wystawie statycznej można było spotkać także śmigłowce w wersji VIP, czy samoloty General Aviation, lecz nie były one głównym przedmiotem zainteresować odwiedzających. Trudno się dziwić, gdyż całą śmietankę spijały największe i najbardziej unikatowe maszyny. Tutaj na uwagę zasługuje Grob Aircraft, który produkuje samoloty z napędem turbinowym, lecz o bardzo dobrych parametrach lotnych i znakomitej aerodynamice, a maszyny te można spotkać nie tylko w wojsku, lecz także w lotnictwie GA.

Co w halach?

Berlin ILA AirShow to oprócz interesujących pokazów w powietrzu oraz imponującej wystawy statycznej także 5 ogromnych hal z ponad 1000 wystawców z całego świata. 1. hala skupiała się na wielu konferencjach poświęconych tematom lotniczym, a także Career Center, gdzie wiele osób mogło porozmawiać z potencjalnymi pracodawcami. Hala nr 2 to część lotnicza z takimi wystawcami jak Airbus, P&W, Boeing, Bombardier czy Liebherr. Hala nr 3 poświęcona była w połowie dla Bundeswehry, a w drugiej połowie można było spotkać wystawców z działu Defense & Security (Obronność i Bezpieczeństwo). „Czwórka” to moim zdaniem jedna z najciekawszych hal, czyli „Space Pavillon”, gdzie scenografia, wystawcy oraz różnorodne produkty sprawiają, że można poczuć się jak na Marsie. Ostatnia hala to tzw. ISC – International Suppliers Center, gdzie można znaleźć producentów różnorodnych części do samolotów.

Co jest tak specjalnego w tych stoiskach? Przede wszystkim ludzie i ich zaangażowanie w poszczególne stoisko oraz możliwość spotkania się bezpośrednio z inżynierami. Dodatkowo mocno rozbudowane elementy stoisk, jak fragmenty silnika B747 czy podwozia A320 powalają dokładnie przyjrzeć się im oraz zobaczyć jak skomplikowane są te rzeczy. Nie mówię już nawet o spotkaniach z inżynierami czy pracownikami i poznaniu nowych technologii, gdyż tutaj trzeba by spędzić ponad tydzień w Berlinie.

ILA 2018 należy zdecydowanie zaliczyć od pokazów lotniczych wysokiej klasy. Znakomici piloci, bogaty program na ziemi i w powietrzu sprawiają, że jest to wydarzenia, na które z roku na rok przyjeżdża się coraz chętniej. Oby tak pozostało nadal i do zobaczenia w 2020 roku!

All of the images have failed to load.

This is most likely a TimThumb permissions error.

Go to the Justified Image Grid settings, TimThumb & CDN tab. Click check permissions then click 0755 or 0777 to see if that works (or do it manually via FTP, on the files and folders it lists there in case chmod fails). You can disable TimThumb with the 'Use TimThumb' setting and the option 'No'.

Also read the troubleshooting guide in the documentation on what else to do, especially if you are using Hostgator!

If you are using a Better WP Security plug-in go to the Better WP Security settings, System Tweaks, Filter Suspicious Query Strings: Disable

Tip: Install the official WP plugin 'Jetpack' by Automattic and enable 'Photon'. Jetpack enables you to connect your blog to a WordPress.com account to use the powerful features normally only available to WordPress.com users. It's an excellent TimThumb alternative and will make your images load faster. Note that you won't be able to use special effects due to cross-domain security limitations. Read more at: jetpack.me

Naszymi partnerami podczas zdjęć byli:

468x60_proclubWypozyczalnia

Canon Polska

Podziel się:

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
  • E-mail
Autor
Filip Modrzejewski
Redaktor Naczelny portalu Foto Poork. Posiada ogromne doświadczenie w fotografii Air-to-Air spędzając ponad 500h w powietrzu podczas zdjęć. Fotografuje od dawna i zawsze stara się przywieźć nietuzinkowe fotografie z każdego unikalnego eventu.
Przeglądaj
Unikalne zdjęcia lotnicze w jednym miejscu

Wojskowe

Cywilne

Śmigłowce

Air-to-Air

Pokazy

Prezentacje

 

Foto Poork to portal lotniczy, który cały czas dynamicznie się rozwija oraz posiada znaczącą pozycję w świecie lotniczym. Nasze zdjęcia to reportaże z unikalnych wydarzeń lotniczych, które zawsze reprezentują wysoki poziom.
Dzięki współpracy z wieloma firmami i instytucjami pokazujemy niecodzienne materiały z sesji zdjęciowych Air-to-Air czy wydarzenia lotnicze z unikalnych perspektyw.

Nasi partnerzy

Kontakt

Foto Poork
ul. Pajęcza 15
04-802 Warszawa

Tel: +48 22 615 20 67

Mail: foto@poork.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone, kopiowanie materiałów zawartych na stronie jest zabronione. All rights reserved.
Copyrights by: Foto Poork 2008 - 2025   |   Created by: Foto-FM.pl
Polityka Prywatności
loading Anuluj
Wpis nie został wysłany - sprawdź swój adres email!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.