Koncept tankowania w powietrzu istnieje w lotnictwie już od ponad 50 lat, lecz do tej pory zarezerwowany był wyłącznie dla wojskowych samolotów i śmigłowców… aż do teraz. Byli piloci wojskowi z Texasu postanowili przerobić turbośmigłowy samolot rolniczy w latającą stacje paliw.
Tankowanie w powietrzu potwierdziło swoją skuteczność w wielu operacjach wojskowych, poszerzając zasięg i możliwości operacyjne samolotów. Zazwyczaj na takie loty i specjalne maszyny mogą pozwolić sobie jedynie bogate kraje i siły zbrojne, gdyż realizowane są one przez duże samoloty transportowe przystosowane do operacji AAR (Air-to-Air Refueling) – koszt zakupu takich maszyn ok. 30-100 mln USD + wysoki koszt eskfopatacji oraz zazwyczaj duże minimalne prędkości, co nie ułatwia zadania pilotom.
This is most likely a TimThumb permissions error.
Go to the Justified Image Grid settings, TimThumb & CDN tab. Click check permissions then click 0755 or 0777 to see if that works (or do it manually via FTP, on the files and folders it lists there in case chmod fails). You can disable TimThumb with the 'Use TimThumb' setting and the option 'No'.
Also read the troubleshooting guide in the documentation on what else to do, especially if you are using Hostgator!
If you are using a Better WP Security plug-in go to the Better WP Security settings, System Tweaks, Filter Suspicious Query Strings: Disable
Tip: Install the official WP plugin 'Jetpack' by Automattic and enable 'Photon'. Jetpack enables you to connect your blog to a WordPress.com account to use the powerful features normally only available to WordPress.com users. It's an excellent TimThumb alternative and will make your images load faster. Note that you won't be able to use special effects due to cross-domain security limitations. Read more at: jetpack.me
Byli piloci wojskowi, którzy obecnie zrzeszeni są w Victory Aviation (z główną bazą w Texasie) postanowili stworzyć platformę, która rozwiąże problemy zarówno po stronie militarnej, jak i cywilnej. Siły Powietrzne czy Wojska Lądowe będą mogły o wiele łatwiej i zapewnić tankowanie w powietrzu dla swoich śmigłowców, a cywilni operatorzy będą mogli łatwiej wykonywać najważniejsze loty jak np. akcje gaśnicze, poszukiwawcze, loty humanitarne czy medyczne lub dostawy priorytetowych przesyłek cargo. Samolot jest dość uniwersalny – może latać jako klasyczna maszyna lub w wersji OPA – Optionally Piloted Aircraft – wykonywać pół lub w pełni autonomiczne misje.
Oficjalna nazwa KC-1000 „Doerbird”. KC to oficjalnie wojskowe nazewnictwo dla tankowania w powietrzu, a numer 1000 pochodzi od możliwości dostarczania ponad 1000 galonów paliwa; zbudowany na bazie samolotu rolniczego Thrush. Samoloty rolnicze bardzo dobrze nadają się do takich zadań, gdyż zazwyczaj mają już wbudowane duże zbiorniki na opryski i płyny gaśnicze, więc przerobienie go na latający „zbiornik paliwa” było o wiele łatwiej niż w przypadku regularnych samolotów klasy General Aviation.
This is most likely a TimThumb permissions error.
Go to the Justified Image Grid settings, TimThumb & CDN tab. Click check permissions then click 0755 or 0777 to see if that works (or do it manually via FTP, on the files and folders it lists there in case chmod fails). You can disable TimThumb with the 'Use TimThumb' setting and the option 'No'.
Also read the troubleshooting guide in the documentation on what else to do, especially if you are using Hostgator!
If you are using a Better WP Security plug-in go to the Better WP Security settings, System Tweaks, Filter Suspicious Query Strings: Disable
Tip: Install the official WP plugin 'Jetpack' by Automattic and enable 'Photon'. Jetpack enables you to connect your blog to a WordPress.com account to use the powerful features normally only available to WordPress.com users. It's an excellent TimThumb alternative and will make your images load faster. Note that you won't be able to use special effects due to cross-domain security limitations. Read more at: jetpack.me
Po zbudowaniu zasobnika i zintegrowaniu systemu z samolotem, pojawiały się obawy o zakłócenia/interferencje wysuwanego przewodu (system typu „drogue”) z tylnym kółkiem czy powierzchniami sterownymi, dlatego cały układ hydrauliczny zabudowany jest w dedykowany zasobniku V-Pod. Takie rozwiązanie pozwala też na większość modularność i łatwiejszą integrację na innych maszynach. Podczas lotów testowych, w bliskiej formacji z UH-60 Blackhawk duża uwaga była przykładana do czynników aerodynamicznych i śladu aerodynamicznego oraz ew. zawirowań za samolotem dostarczającym paliwo. W przypadku Blackhawk, który jest wymiarowo dość podobny do Doerbirda piloci nie zauważyli prawie żadnych zakłóceń czy zmian w zachowaniu maszyny.
Nadchodzące miesiące to kontynuacja lotów testowych i pełna certyfikacja w Stanach Zjednoczonych, z wsparciem amerykańskiego rządu i sił zbrojnych, aby zintegrować KC-1000 z maszynami wojskowymi. W ciągu najbliższego roku planowane jest także otworzenie filii w Europie i zapewnianie „Tankowanie w powietrzu na żądanie” dla zainteresowanych firm lotniczych, organizacji typu SAR i gaszenia pożarów oraz prywatnych pilotów – pozwoli to uniknąć wysokich kosztów pozyskania całej konstrukcji i korzystać z AAR „na godziny” oraz jedynie wtedy gdy takie operacje są wymagane.
This is most likely a TimThumb permissions error.
Go to the Justified Image Grid settings, TimThumb & CDN tab. Click check permissions then click 0755 or 0777 to see if that works (or do it manually via FTP, on the files and folders it lists there in case chmod fails). You can disable TimThumb with the 'Use TimThumb' setting and the option 'No'.
Also read the troubleshooting guide in the documentation on what else to do, especially if you are using Hostgator!
If you are using a Better WP Security plug-in go to the Better WP Security settings, System Tweaks, Filter Suspicious Query Strings: Disable
Tip: Install the official WP plugin 'Jetpack' by Automattic and enable 'Photon'. Jetpack enables you to connect your blog to a WordPress.com account to use the powerful features normally only available to WordPress.com users. It's an excellent TimThumb alternative and will make your images load faster. Note that you won't be able to use special effects due to cross-domain security limitations. Read more at: jetpack.me
Co w takim razie trzeba zrobić/jakie wymagania spełnić, aby móc korzystać z takiego systemu i np. tankować w powietrzu podczas lotów? Wymagania systemowe są dość proste – standardowa dysza MA-2 (stała lub teleskopowa), system mocowania oraz integracja z systemem paliwowym. Śmigłowce korzystają z tankowania w powietrzu już od wielu lat, więc takie modyfikacje będą mogły być realizowane bezpośrednio przez producenta. W przypadku samolotów, obecnie trwają rozmowy z różnymi dostawcami części do samolotów, aby móc wprowadzić modyfikacje do większych samolotów cywilnych jak Beechcraft King Air czy Air Tractor AT-802. Kwestia eksportu i wykorzystania systemu w Europie obecnie leży w gestii ITAR (International Traffic in Arms Regulation), lecz twórcy zakładają, że w ciągu najbliższego roku uda się uzyskać wszystkie niezbędne pozwolenia i autoryzacje.
Fot. Victory Special Missions