Szczegóły
INIOHOS to bez wątpienia bardzo złożone ćwiczenia, które są zarówno dobrym wykorzystaniem czasu, jak i dostępnych środków w produktywny i pożyteczne sposób, jak powiedział Grecki Minister Obrony Narodowej na konferencji prasowej – zanim przystąpi się do efektywnego wykorzystania pilotów i ich możliwości, należy wypracować odpowiednie schematy:
„Synergia, współpraca i dobre relacje to potrzebne aspekty, aby zapewnić spokój i bezpieczeństwo w naszym regionie. Wprowadzając postęp w tych obszarach, możemy zapewnić dobre wsparcie dla wszystkich, nie zapominając o dotychczasowych możliwościach i wspólnie eliminować zagrożenia pochodzące z różnych stron w obszarze Śródziemnomorskim.
W połowie kwietnia ćwiczenia INIOCHOS 2019 zakończyły się w bazie lotniczej Andravida, która zlokalizowana jest na północ od Peloponezu, niedaleko od Patras. Rozpoczęły się one na początku kwietnia, a brały w nich udział Siły Powietrzne z Izraela, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Stanów Zjednoczonych, Cypru, Włoch i Grecji, z wszystkimi myśliwcami zbazowanymi w bazie Andravida. Oprócz tego, greckie F-16 operowały z siostrzanej bazy Araxos zlokalizowanej 30km od Andravidy, ze względu na bardzo dużą ilość statków powietrznych i brak miejsca na płycie postojowej, aby zapewnić wszystkim poprawną obsługę.
Przyglądając się szczegółom:
Greckie Siły Powietrzne:
- 6x F-4E
- 32x F-16 C/D Block 30 – 50 – 52+ M –
- 6x M-2000-5 Mk2 e BGM / EGM del 332° Mira of Tanagra
Włoskie Siły Powietrzne:
- 6x Tornado ECR (Electronic Combat Reconnaissance) i IDS (Interdiction-Strike) z Ghedi, 6° Stormo
- 6x F-35 z Amendola, 32° Stormo z ponad 200 osobowym personelem latającym i naziemnym
Izraelskie Siły Powietrzne:
- 5x F-16 C Barak należące do 109. Eskadry
- 8x F-16 C Barak należące do 117. Eskadry
USAF:
- 12x F-16 CM-50 z 480th FS, 52nd FW z Spangdhalem, uzbrojone w rakiety CATM–9M i CATM-120C oraz zasobniki AN/ALQ-131 ECM
Zjednoczone Emiraty Arabskie:
- 5 M-2000-9 z 71. Eskadry
Warto wspomnieć także o tankowcach i samolotach walki radio-elektornicznej, które operowały zarówno z greckich, jak i zagranicznych baz lotniczych. Łącznie daje to ponad 80 samolotów, nie wspominając o całej flocie greckich Phantomów, które pomio nie uczestniczenia w ćwiczeniach, również znajdowały się w obu bazach.
Czy gdyby Chorwackie Siły Powietrzne zdecydowały się na udział z swoimi MiG-21, to znalazłoby się dla nich miejsce? Na pewno byłby to rarytas, więc organizatorzy ćwiczeń rozwiązaliby ten „problem”.
Tornado i F-35 wylatały łącznie ponad 250 godzin w 150 misjach, w kompleksowym i zaawansowanym środowisku, wykorzystując pełen potencjał i możliwości, które oferuje KEAT Air Tactics Center. Misje realizowane były na poligonach w pobliżu Andravidy, aby ćwiczyć misji Air-to-Surface Integration (ATOSI), wspólne loty z samolotami szturmowymi trzech różnych generacji. Oprócz tego realizowane były także misje COMAO (Composite Air Operations), SEAD (Suppresion of Enemy Air Defense), TST (Time Sensitive Trageting), CAS (Close Air Support), DCA (Defensive Counter Air) i OCA (Offensive Counter Air).
Inny zestaw misji, które były wykonywane to OCAO (Offensive Counter Air Operations), ADO (Air Defense Operations), CSFO (Counster Surface Force Operations) włączając w to wsparcie naziemnie i operacje morski APCLO (Air Power Contribution to Land Ops) i APCMO (Air Power Contribution to Maritime Ops) czy rozpoznanie oraz CSAR. Oprócz tego Dynamiczne Namierzenia, „High Value Airborne Assets” czy ochrona dla wolno lecących samolotów (np. Phantomów) były także ćwiczone.
5 kwietnia, późnym popołudniem Ge. Giancotti przyleciał na pokładzie włoskiego Avanto by spotkać się z Płk. Lodato, który odpowiedzialny był za włoski kontyngent podczas tych ćwiczeń. Podczas spotkania omówione zostały założenia ćwiczenia, a także zaprezentowane zostały obecne i przyszłe aktywności wsłockich Eskadr. Podczas wielu spotkań nie tylko z Greckimi, ale także międzynarodowymi przedstawicielami zalety wspólnych treningów w międzynarodowym środowisku, jak podczas INIOCHOS, były przedstawiane.
Pomiędzy wieloma elementami, należy podkreślić, że możliwości szkoleniowe podczas INIOCHOS są naprawdę doskonałe. Międzynarodowe środowisko gwarantuje bardzo profesjonalne szkolenie i możliwości dla pilotów. Dzięki wielu uczestniczącym krajom, ćwiczy się nie tylko z różnymi pilotami, ale można także wymienić doświadczenia czy zintegrować swoje maszyny oraz systemy lotów w coraz bardziej kompleksowych scenariuszach. Oprócz tego, latając z samolotami piątej generacji w międzynarodowym środowisku można zobaczyć przykład znakomitej współpracy między Tornado i F-35 oraz integrację i wspólne loty innych maszyn.
Jednym z założeń ćwiczeń było wykorzystanie włoskich F-35 i ich możliwości szkoleniowych, mając na uwadze niedawny udział 32. Skrzydła w Decimomannu podczas szkolenia ogniowego czy podczas szkoleń na poligonie Bann w Niemczech lub Red Flag 19-2 w Nellis.
Autorzy: Gianluca Storti i Alberto Mocchetti