Szczegóły
W dniach 13-24 kwietnia 2015 odbyły się największe europejskie ćwiczenia z udziałem tankowców – EART 2015 (European Air-to-Air Refueling Training). Data ta nie jest przypadkowa, gdyż jest ona powiązana z ćwiczeniami Frisian Flag, podczas których myśliwce ćwiczą tankowanie w powietrzu.
Główną bazą dla EART była baza lotnicza w Einhoven (Holandia), gdzie przyleciały tankowce z Niemiec (A310 MRTT), Francji (KC-135), Włoch (KC-767) oraz Holandii (KDC-10). Główny cel ćwiczeń to standaryzacja procedur AAR we współpracy z AIRCOM i JAPCC – zarówno poprzez szkolenia teoretyczne, jak i ćwiczenia praktyczne podczas lotów formacyjnych oraz tankowania myśliwców. Warto wspomnieć, że nie każdy tankowiec może tankować każdy myśliwiec – potrzebne są odpowiednie certyfikacje i zgody poszczególnych Państw, a także odpowiednie dopasowanie połączenia – droque (połączenie giętkie) lub boom (połączenie sztywne). Niemiecki A310 wyposażony jest w połączenie „droque”, włoski KC-767 i holenderski KDC-10 mają połączenie „boom”, natomiast najbardziej uniwersalny jest francuski KC-135, która posiada oba typy połączeń. Dużą zaletą części tankowców jest ich wielozadaniowość – poza operacjami AAR mogą one także transportować żołnierzy czy potrzebny sprzęt, stąd ich dodatkowa nazwa MRTT – Multi-Role Tanker Transport.
Podczas naszej wizyty w bazie lotniczej Eindhoven mieliśmy okazję sfotografować wszystkie tankowce podczas ich postoju, przyjrzeć się ich budowie i porozmawiać z załogami. Uczestniczyliśmy także w locie podczas operacji AAR na pokładzie KDC-10, dzięki czemu sfotografowaliśmy polskie i holenderskie F-16 w powietrzu. Zapraszamy do obejrzenia relacji.
Naszym partnerem podczas zdjęć był: