Szczegóły
W czwartek, 13 Października, w 1. Bazie Lotnictwa Transportowego w Warszawie miała miejsce prezentacja samolotu E-3A AWACS, pełniącego służbę w ramach komponentu NATO E-3 AWACS Component. Płatowiec Boeing Sentry z Geilenkirchen był demonstrowany w doborowym towarzystwie polskich myśliwców F-16 i MiG-29, odpowiednio z 31. i 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego Polskich Sił Powietrznych. Wydarzenie zorganizowano w powiązaniu z faktem, że komponent AWACS operujący w ramach NATO wykonał tysiąc lotów w przestrzeni powietrznej nad państwami wschodniej flanki.
W spotkaniu, poza dyrektorem Departamentu Polityki Zbrojeniowej płk. Karolem Dymanowskim, uczestniczyli także zastępca Dowódcy Generalnego Sił Zbrojnych, Gen. Dyw. Jan Śliwka, Dowódca komponentu NATO E-3A stacjonującego w Geilenkirchen, Gen. Bryg. Karsten Stoye, wraz z załogą samolotu AWACS. Co ciekawe, pięciu członków załogi samolotu odwiedzającego Okęcie to Polacy – byli to oficerowie i podoficerowie. Warto także odnotować w tym miejscu, że zwyczajowo załogi samolotów AWACS mają skład wielonarodowy.
E-3A Sentry to platforma, która w polskiej przestrzeni powietrznej operuje od 2000 roku, jak czytamy w oficjalnym komunikacie opublikowanym przez MON. Po tym jak Polska przyłączyła się do inicjatywy NAMPO (NATO Early Warning and Control Program Management Organization) wraz z 15 innymi państwami, uzyskała prawo do użytkowania floty 17 samolotów AWACS, która pozostaje do dyspozycji NATO. Poza Geilenkirchen, AWACSy są także upoważnione do wykorzystywania polskich baz lotniczych, takich jak na przykład 33. Baza Lotnictwa Transportowego w Powidzu, w której samolot E-3A z Niemiec jest dość częstym gościem.
Płatowce AWACS były po raz pierwszy angażowane w działania nad terytorium RP w czasie ćwiczeń Fruit Fly/Eagle Talon, które miały miejsce w roku 2006. Było to pierwsze ćwiczenie, w którym brał udział samolot Sentry, po nabyciu przez Polskę maszyn F-16, dekadę temu. Z drugiej strony, samoloty stacjonujące w Geilenkirchen wspierały także organizację imprez masowych w Polsce, takich jak na przykład Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, czy też pielgrzymka Papieża Benedykta XVI.
W tym roku AWACSy z Geilenkirchen oferowały wsparcie w toku ćwiczenia ANAKONDA-16, w czasie Szczytu NATO w Warszawie, a także podczas Światowych Dni Młodzieży, czy misji Baltic Air Policing. Bazująca w Niemczech jednostka, zgodnie z komunikatem wydanym przez MON, od 2015 roku prowadzi także ścisłą współpracę z polskimi pilotami myśliwskimi 1. i 2. Skrzydeł Lotnictwa Taktycznego.
Podejmowane przez latający radar działania związane są także z wieloma inicjatywami NATO, w tym wyżej wymienioną inicjatywą Baltic Air Policing, czy też rotacyjną obecnością sił NATO w rejonie, utrzymywaną w ramach operacji Atlantic Resolve.
Samoloty E-3A udostępnia się krajom członkowskim zarówno w ramach wsparcia kryzysowego, jak i jako dodatkowe aktywa użyteczne w trakcie ćwiczeń systemu obrony powietrznej, czy też w toku innych inicjatyw szkoleniowych.
Maszyna dysponuje radarem, który pokrywa swoim zasięgiem okrąg o promieniu ponad 400 kilometrów, operując na wysokości około 9 tysięcy metrów. Zwykle, jedna misja trwa około 12 godzin, a zadania na pokładzie, w zależności od ich złożoności, wykonuje od 13 do 17 osób. E-3A Sentry to modyfikacja Boeinga 707. W części pasażerskiej znajdziemy miejsca operatorów radaru i systemów pokładowych.
Prezentujemy w tym miejscu materiał fotograficzny zebrany przez Redaktorów Filipa Modrzejewskiego i Wojtka Mazurkiewicza, którzy wzięli udział w wydarzeniu w Warszawie, na lotnisku w litewskich Szawłach, a także późniejszym locie platformy AWACS nad Litwą.
Tekst: Jacek Simiński