Wyszukaj

  • Menu
  • Fotoreportaże
  • Video
  • Aktualności
  • Publikacje
  • Wyszukaj
  • Portfolio
  • Redakcja
  • Język: Polski
    • Polski Polski
    • English English
  • Strona główna
  • Fotoreportaże
  • Aktualności
  • Video
  • Portfolio
  • Publikacje
  • Redakcja
Śmigłowce
Bell 412 – Policja Air-to-Air
  15 maja 2016
Filip Modrzejewski

Szczegóły

Operator
KG Policji
Miejsce
Warszawa
Sprzęt foto
Canon EOS 6D, Canon EOS 1D X, Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Tagi
412 a2a bell helikopter policja śmigłowiec warszawa

Śmigłowce policyjne od zawsze były, są i będą potrzebne – to nie ulega wątpliwości. O ile w Polsce nie są one wykorzystywane tak intensywnie jak np. w USA, to nadal pełnią bardzo ważną funkcję w strukturach Policji i wspierają wykonywanie wielu działań, które byłyby niemożliwe bez zaangażowania lotnictwa.

W Polsce znajduje się 6 sekcji Lotnictwa Policji rozlokowanych w różnych miastach Polski – m.in. Warszawa, Kraków, Wrocław czy Szczecin. Wyposażenie tych baz to śmigłowce PZL W-3, Mil Mi-2, Mi-8, Bell-206 i Bell-412. Z wszystkich baz całodobowy dyżur utrzymuje sekcja w Warszawie (przystosowanie do wykonywania lotów w nocy), a pozostałe jednostki jedynie od wschodu do zachodu słońca. W ciągu dnia głównie wykorzystywany jest Bell-206, a w nocy PZL W-3 „Sokół”.

Loty w ramach dyżurów zdarzają się z różną częstotliwością – czasami cały dzień maszyny stoją na ziemi, a w innym dniu organizowane są 2 czy nawet 3 wyloty. W 99% są to poszukiwania zaginionych osób – na wiosnę spacerowicze, w lecie turyści, jesienią grzybiarze, a zimą wędkarze (oczywiście są to tylko ogólne statystyki). Każdy wylot poszukiwawczy jest poprzedzony odpowiednimi przygotowaniami – m.in. zapoznanie z terenem, zaplanowanie miejsca do lądowania i uzupełnienia paliwa, a także planowana ilość osób na pokładzie. Dla przykładu planując poszukiwania w okolicach Gdańska, lotnicy z Warszawy muszą przewidzieć gdzie będą mogli wylądować, uzupełnić paliwo, a także ile osób z lokalnej jednostki powinno znaleźć się na pokładzie w celu lepszej orientacji w terenie. Poszukiwania prowadzone są głównie metodą wzrokową i obserwacyjną wypatrując zaginionych osób, rzadziej z wykorzystaniem kamery termowizyjnej. Jak mówi jeden z pilotów – „Loty poszukiwawcze to mój ulubiony typ zadań. Mamy ogromną satysfakcję, gdy odnajdziemy zaginioną osobę”.

W zależności od wymagań sytuacyjnych, śmigłowce muszą czasami lecieć „na sygnale” – podobnie jak radiowóz policyjny. Start odbywa się wtedy z hasłem „GARDA” i maszyna traktowana jest priorytetowo we wszystkich strefach w Polsce (oczywiście włączając w to CTR czy MATZ) – takie loty zdarzają się np. w przypadku pilnych poszukiwań lub pościgów, gdy nie ma czasu na omijanie wyznaczonych obszarów.

W Wydziale Lotnictwa ZL KGP w Warszawie stacjonuje Bell 412, który wykorzystywany jest głównie do transportu osób. Bell 412 to maszyna dwusilnikowa, która została następcą Bell 212 – główna różnica to wirnik, który posiada 4 łopaty zamiast dwóch. Prezentowana tutaj maszyna to wersja HP (High Performance) w układzie z prawie całkowicie analogowym kokpitem. Śmigłowiec ten charakteryzuje się dużą prędkością przelotową – 122 kts, co czyni go bardzo dobrym rozwiązaniem w przypadku transportu osób czy zastosowań wojskowych lub medycznych. Na pokładzie znajduje się miejsce dla 7 pasażerów + 2 pilotów. Maszyna ta certyfikowana jest na loty z 1 pilotem, lecz w policji zawsze obecnych jest dwóch członków załogi.

Śmigłowiec ten został wcielony w strukturę policji po rozwiązaniu 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego – maszyna przeszła przegląd główny w Czechach, a obecnie lata w „barwach” policyjnych z nr. bocznym SN-18XP. Po odziedziczeniu maszyny z 36. SPLT nie była ona modyfikowana – w związku z tym, że w wojsku służyła ona także do transportu osób nie trzeba było wprowadzać zmian w konstrukcji.

Obecnie drobne prace remontowe oraz lekkie przeglądy techniczne tej maszyny realizowane są na lotnisku Babice w Warszawie, w przypadku cięższych usterek lub przeglądów C/D maszyna wysyłana jest do Czech. Warto dodać, iż czasami śmigłowiec ten wykorzystywany jest do także do lotów poszukiwawczych, gdy inne maszyny nie są dostępne.

U niektórych osób na pewno pojawia się pytanie – jak zostać pilotem śmigłowca w Policji? Przede wszystkim trzeba posiadać uprawnienia do lotów helikopterami – cywilne lub wojskowe potwierdzone odpowiednimi dokumentami i nalotem. Po zaakceptowaniu kandydatury osoba przechodzi w jednostkach służb mundurowych specjalistyczne szkolenia – m.in. wysokościowe, linowe czy szkolenie z współpracy z oddziałami AT lub GOPR. Po przejściu odpowiedniego szkolenia piloci latają na podstawie licencji wydanej przez Komendanta Głównego Policji, a podczas pracy stale doskonalą swoje umiejętności. Jeden raz na 3 miesiące wykonywane są loty treningowe potwierdzające umiejętności danych osób oraz 1 raz na rok przeprowadzane są testy KTP/KUP i KWT. Wspomniane loty treningowe polegają na wykonaniu 2 awaryjnych lądowań oraz 1 przyziemienia z całkowicie zakrytą kabiną. W Warszawie obecnie pracuje 15 pilotów, z których każdy posiada uprawnienia do lotów na dwóch typach śmigłowców.

Dzięki współpracy z Komendą Główną Policji zrealizowaliśmy ujęcia Air-to-Air z śmigłowcem Bell-412HP. Sesję wykonaliśmy nad Warszawą latając zarówno nad miastem, jak i terenami przyległymi. Współpraca z policyjnymi lotnikami była, jak zwykle, doskonała.

Naszymi partnerami podczas zdjęć byli:

468x60_proclubWypozyczalnia

Canon Polska

Podziel się:

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
  • E-mail
Autor
Filip Modrzejewski
Redaktor Naczelny portalu Foto Poork. Posiada ogromne doświadczenie w fotografii Air-to-Air spędzając ponad 500h w powietrzu podczas zdjęć. Fotografuje od dawna i zawsze stara się przywieźć nietuzinkowe fotografie z każdego unikalnego eventu.
Przeglądaj
Unikalne zdjęcia lotnicze w jednym miejscu

Wojskowe

Cywilne

Śmigłowce

Air-to-Air

Pokazy

Prezentacje

 

Foto Poork to portal lotniczy, który cały czas dynamicznie się rozwija oraz posiada znaczącą pozycję w świecie lotniczym. Nasze zdjęcia to reportaże z unikalnych wydarzeń lotniczych, które zawsze reprezentują wysoki poziom.
Dzięki współpracy z wieloma firmami i instytucjami pokazujemy niecodzienne materiały z sesji zdjęciowych Air-to-Air czy wydarzenia lotnicze z unikalnych perspektyw.

Nasi partnerzy

Kontakt

Foto Poork
ul. Pajęcza 15
04-802 Warszawa

Tel: +48 22 615 20 67

Mail: foto@poork.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone, kopiowanie materiałów zawartych na stronie jest zabronione. All rights reserved.
Copyrights by: Foto Poork 2008 - 2023   |   Created by: Foto-FM.pl
Polityka Prywatności
loading Anuluj
Wpis nie został wysłany - sprawdź swój adres email!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.