Szczegóły
Śmigłowce policyjne od zawsze były, są i będą potrzebne – to nie ulega wątpliwości. O ile w Polsce nie są one wykorzystywane tak intensywnie jak np. w USA, to nadal pełnią bardzo ważną funkcję w strukturach Policji i wspierają wykonywanie wielu działań, które byłyby niemożliwe bez zaangażowania lotnictwa.
W Polsce znajduje się 6 sekcji Lotnictwa Policji rozlokowanych w różnych miastach Polski – m.in. Warszawa, Kraków, Wrocław czy Szczecin. Wyposażenie tych baz to śmigłowce PZL W-3, Mil Mi-2, Mi-8, Bell-206 i Bell-412. Z wszystkich baz całodobowy dyżur utrzymuje sekcja w Warszawie (przystosowanie do wykonywania lotów w nocy), a pozostałe jednostki jedynie od wschodu do zachodu słońca. W ciągu dnia głównie wykorzystywany jest Bell-206, a w nocy PZL W-3 „Sokół”.
Loty w ramach dyżurów zdarzają się z różną częstotliwością – czasami cały dzień maszyny stoją na ziemi, a w innym dniu organizowane są 2 czy nawet 3 wyloty. W 99% są to poszukiwania zaginionych osób – na wiosnę spacerowicze, w lecie turyści, jesienią grzybiarze, a zimą wędkarze (oczywiście są to tylko ogólne statystyki). Każdy wylot poszukiwawczy jest poprzedzony odpowiednimi przygotowaniami – m.in. zapoznanie z terenem, zaplanowanie miejsca do lądowania i uzupełnienia paliwa, a także planowana ilość osób na pokładzie. Dla przykładu planując poszukiwania w okolicach Gdańska, lotnicy z Warszawy muszą przewidzieć gdzie będą mogli wylądować, uzupełnić paliwo, a także ile osób z lokalnej jednostki powinno znaleźć się na pokładzie w celu lepszej orientacji w terenie. Poszukiwania prowadzone są głównie metodą wzrokową i obserwacyjną wypatrując zaginionych osób, rzadziej z wykorzystaniem kamery termowizyjnej. Jak mówi jeden z pilotów – „Loty poszukiwawcze to mój ulubiony typ zadań. Mamy ogromną satysfakcję, gdy odnajdziemy zaginioną osobę”.
W zależności od wymagań sytuacyjnych, śmigłowce muszą czasami lecieć „na sygnale” – podobnie jak radiowóz policyjny. Start odbywa się wtedy z hasłem „GARDA” i maszyna traktowana jest priorytetowo we wszystkich strefach w Polsce (oczywiście włączając w to CTR czy MATZ) – takie loty zdarzają się np. w przypadku pilnych poszukiwań lub pościgów, gdy nie ma czasu na omijanie wyznaczonych obszarów.
W Wydziale Lotnictwa ZL KGP w Warszawie stacjonuje Bell 412, który wykorzystywany jest głównie do transportu osób. Bell 412 to maszyna dwusilnikowa, która została następcą Bell 212 – główna różnica to wirnik, który posiada 4 łopaty zamiast dwóch. Prezentowana tutaj maszyna to wersja HP (High Performance) w układzie z prawie całkowicie analogowym kokpitem. Śmigłowiec ten charakteryzuje się dużą prędkością przelotową – 122 kts, co czyni go bardzo dobrym rozwiązaniem w przypadku transportu osób czy zastosowań wojskowych lub medycznych. Na pokładzie znajduje się miejsce dla 7 pasażerów + 2 pilotów. Maszyna ta certyfikowana jest na loty z 1 pilotem, lecz w policji zawsze obecnych jest dwóch członków załogi.
Śmigłowiec ten został wcielony w strukturę policji po rozwiązaniu 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego – maszyna przeszła przegląd główny w Czechach, a obecnie lata w „barwach” policyjnych z nr. bocznym SN-18XP. Po odziedziczeniu maszyny z 36. SPLT nie była ona modyfikowana – w związku z tym, że w wojsku służyła ona także do transportu osób nie trzeba było wprowadzać zmian w konstrukcji.
Obecnie drobne prace remontowe oraz lekkie przeglądy techniczne tej maszyny realizowane są na lotnisku Babice w Warszawie, w przypadku cięższych usterek lub przeglądów C/D maszyna wysyłana jest do Czech. Warto dodać, iż czasami śmigłowiec ten wykorzystywany jest do także do lotów poszukiwawczych, gdy inne maszyny nie są dostępne.
U niektórych osób na pewno pojawia się pytanie – jak zostać pilotem śmigłowca w Policji? Przede wszystkim trzeba posiadać uprawnienia do lotów helikopterami – cywilne lub wojskowe potwierdzone odpowiednimi dokumentami i nalotem. Po zaakceptowaniu kandydatury osoba przechodzi w jednostkach służb mundurowych specjalistyczne szkolenia – m.in. wysokościowe, linowe czy szkolenie z współpracy z oddziałami AT lub GOPR. Po przejściu odpowiedniego szkolenia piloci latają na podstawie licencji wydanej przez Komendanta Głównego Policji, a podczas pracy stale doskonalą swoje umiejętności. Jeden raz na 3 miesiące wykonywane są loty treningowe potwierdzające umiejętności danych osób oraz 1 raz na rok przeprowadzane są testy KTP/KUP i KWT. Wspomniane loty treningowe polegają na wykonaniu 2 awaryjnych lądowań oraz 1 przyziemienia z całkowicie zakrytą kabiną. W Warszawie obecnie pracuje 15 pilotów, z których każdy posiada uprawnienia do lotów na dwóch typach śmigłowców.
Dzięki współpracy z Komendą Główną Policji zrealizowaliśmy ujęcia Air-to-Air z śmigłowcem Bell-412HP. Sesję wykonaliśmy nad Warszawą latając zarówno nad miastem, jak i terenami przyległymi. Współpraca z policyjnymi lotnikami była, jak zwykle, doskonała.
Naszymi partnerami podczas zdjęć byli: