Wyszukaj

  • Menu
  • Fotoreportaże
  • Video
  • Aktualności
  • Publikacje
  • Wyszukaj
  • Portfolio
  • Redakcja
  • Język: Polski
    • Polski Polski
    • English English
  • Strona główna
  • Fotoreportaże
  • Aktualności
  • Video
  • Portfolio
  • Publikacje
  • Redakcja
Wojskowe
Baltic Air Policing 2018 block 46
  30 marca 2018
Filip Modrzejewski

W pierwszym kwartale 2018 roku (styczeń – kwiecień) dyżur w ramach Baltic Air Policing był pełniony przez myśliwce F-16 należące do Królewskich Duńskich Sił Powietrznych, które stacjonowały w bazie lotniczej Siauliai na Litwie. W styczniu Duńscy piloci zastąpili lotników z US Air Force (rotacja Block 45), a po nich dyżur pełnili Portugalia i Hiszpania (Block 47). Podczas swojej rotacji, Duńczycy pełnili tzw. rolę “leading nation” (kraj przewodniczący) z 4 myśliwcami F-16 w wersji MLU, a wspierały ich Włoskie Siły Powietrzne (zbazowane w Amari w Estonii) jako tzw. “augmenting nation” (kraj wspierający) z 4 samolotami Eurofighter Typhoon. Podczas tej rotacji Duńczycy byli obecni na misji BAP już po raz szósty – wcześniej uczestniczyli tam w 2004, 2009, 2011, 2013 I 2014.

Duńskie F-16 w wersji MLU, które znajdowały się na Litwie zostały zakupione w latach 80. jako część programu EPAF, który zakładał pozyskanie myśliwców dla Danii, Norwegii, Holandii i Belgii. Obecnie w Danii wszystkie myśliwce zbazowane są w Skrzydle Lotnictwa Myśliwskiego w bazie Skydstrup, a ich łączna liczba wynosi 44.

Oprócz typowych modyfikacji charakterystycznych dla wersji MLU jak i aktualizacji oprogramowania, duńskie F-16 wyposażone są w dodatkowy reflektor na nosie, który pozwala podświetlić przechwytywany obiekt w nocy. To rozwiązanie jest szczególne przydatne dla pilotów w zimie, gdy dni są krótkie, przez co wiele operacji odbywa się w nocy. Warto wspomnieć także o dodatkowych pylonach PIDS, które umiejscowione są pod skrzydłami na 3. i 7. szynie – jest to cześć dodatkowego systemu obronnego z bardzo czułymi sensorami oraz wyrzutnikami dodatkowych systemów.

Podczas lotów QRA, F-16 posiadają “standardowe” wyposażenie, które składa się z dwóch rakiet AIM-120 AMRAAM oraz dwóch pocisków AIM-9 Sidewinder. Zazwyczaj maszyny latają z wykorzystaniem dwóch dodatkowych zbiorników paliwa co pozwala im na ok. 2h lotu. Mówiąc o lotach i systemie pracy warto wspomnieć, że Duńczycy pracują w nieco innym systemie niż inne kraje – żołnierze i piloci spędzają znacznie mniej czasu na misji (6-8 tygodni), podczas gdy inne kontyngenty wysyłają żołnierzy na 16 tygodni. Takie rozwiązanie pozwala na wyszkolenie większej ilości osób w międzynarodowym środowisku podczas jednej misji.

Dzięki współpracy z Litewskimi Siłami Powietrznymi oraz Duńskimi Siłami Powietrznymi zrealizowaliśmy sesje zdjęciową Air-to-Air z tymi samolotami, a efekty prezentujemy w galerii poniżej.

Naszymi partnerami podczas zdjęć byli:

468x60_proclubWypozyczalnia

Canon Polska

Podziel się:

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
  • E-mail
Autor
Filip Modrzejewski
Redaktor Naczelny portalu Foto Poork. Posiada ogromne doświadczenie w fotografii Air-to-Air spędzając ponad 500h w powietrzu podczas zdjęć. Fotografuje od dawna i zawsze stara się przywieźć nietuzinkowe fotografie z każdego unikalnego eventu.
Przeglądaj
Unikalne zdjęcia lotnicze w jednym miejscu

Wojskowe

Cywilne

Śmigłowce

Air-to-Air

Pokazy

Prezentacje

 

Foto Poork to portal lotniczy, który cały czas dynamicznie się rozwija oraz posiada znaczącą pozycję w świecie lotniczym. Nasze zdjęcia to reportaże z unikalnych wydarzeń lotniczych, które zawsze reprezentują wysoki poziom.
Dzięki współpracy z wieloma firmami i instytucjami pokazujemy niecodzienne materiały z sesji zdjęciowych Air-to-Air czy wydarzenia lotnicze z unikalnych perspektyw.

Nasi partnerzy

Kontakt

Foto Poork
ul. Pajęcza 15
04-802 Warszawa

Tel: +48 22 615 20 67

Mail: foto@poork.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone, kopiowanie materiałów zawartych na stronie jest zabronione. All rights reserved.
Copyrights by: Foto Poork 2008 - 2025   |   Created by: Foto-FM.pl
Polityka Prywatności
loading Anuluj
Wpis nie został wysłany - sprawdź swój adres email!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.